Kiedy realizujemy nową stronę internetową, to jednym ważnych aspektów jest wybór systemu CMS, który będzie ją obsługiwał Od tej decyzji zależy kilka aspektów związanych z realizacją, obsługą, bezpieczeństwem i kosztami wykonania strony WWW. Poniżej w kilku krótkich punktach przedstawimy dlaczego warto rozważyć użycie WordPress do realizacji stron internetowych, sklepów, portali, blogów oraz aplikacji.
Na początku kilka statystyk.
Według serwisu w3techs.com liczba stron z systemami CMS stanowi 52,9%, pozostałe 47,1% to strony bez systemu CMS z niezidentyfikowanym systemem. Wśród 52,9% stron z systemami CMS WordPress stanowi 59,9%, co obrazują poniższe diagramy.




Na tle wszystkich systemów CMS WordPress stanowi 31,7%. Wynika z tego, że WordPress znacząco wyprzedza inne systemy, a do tego – od kilku lat notuje stały wzrost i jego udział w rynku stale się zwiększa.
To nie wszystko. Przyjrzyjmy się innym zaletom WordPress.
- Jest oparty na licencji GNU, co jest niewątpliwie korzystne z punktu widzenia kosztów. Zarówno dla klientów jak i wykonawców.
- Posiada duże możliwości rozbudowy o indywidualne funkcje i rozwiązania, wynikające z zapotrzebowania klienta. Liczby mówią same za siebie: w oficjalnym repozytorium znajduje się ok 56 351 pluginów / wtyczek do pobrania. Liczba dostępnych motywów tylko na wordpress.org to 6000 oraz więcej w innych repozytoriach i sklepach.
- Z racji swojej popularności, grono deweloperów mogących tworzyć nowe i rozbudowywać istniejące strony oparte na WordPress jest duże. Stale rośnie na rynku zapotrzebowanie na deweloperów znających tę platformę.
- Powszechnie dostępna jest obszerna dokumentacja dla deweloperów na stronie codex.wordpress.org oraz tysiące tutoriali, filmów i internetowych kursów.
- WordPress używa powszechnie znanych i najpopularniejszych technologii webowych, spotykanych na prawie każdym hostingu, takich jak: PHP, JavaScript, CSS, HTML oraz różne frameworki, z których można korzystać w naszych rozwiązaniach. Warto wspomnieć o takich jak REACT, czy VUE. Dlatego też może być instalowany na prawie każdym hostingu / serwerze.
- Posiada łatwy i intuicyjny w użyciu panel administracyjny dla użytkowników. Przygotowanych jest wiele wersji językowych tego CMS.
- WordPress posiada własne REST API, co daje możliwość wykorzystania go jako silnika podającego dane do osobnych aplikacji.
- Siłą WordPress’a jest jego duża, międzynarodowa społeczność wspierająca i tworząca cały projekt.
- Warto zaznaczyć, że całkowita liczba WordCampów, jakie kiedykolwiek miały miejsce na całym świecie to 800, które odbyły się w 69 miastach, 65 krajach, na 6 kontynentach (dane na luty 2018). W 2017 roku odbyło się 126 oficjalnych WordCampów! Istnieje 840 grup dyskusyjnych dla WordPress 511,000 aktywnych członków w grupach dyskusyjnych WordPress na całym świecie – w 66 krajach i 535 miastach można znaleźć grupy spotkań WordPress.
Na stronie https://wordpress.org/download/counter/
można zobaczyć licznik pobrań ostatniej wersji oraz to, jak szybko ta liczba się zmienia.
Kto używa WordPress?
Warto by się zastanowić, kto korzysta z WordPress? Czy są to tylko małe strony czy też duże, międzynarodowe serwisy? Tu jako przykład podamy kilka stron wykonanych przy użyciu WordPress, dla powszechnie rozpoznawalnych marek i firm:










Podsumowując, można powiedzieć, że WordPress ma wiele możliwych zastosowań: blogi, strony, sklepy, portale, platformy e-learning, aplikacje. Jest elastyczny – w zasadzie ok. 90% pomysłów związanych z ww. zastosowaniami można zrealizować na WP.
Jeśli po lekturze tego tekstu zastanawiasz się, czy Twój pomysł na stronę można zrealizować przy użyciu WordPress, to odpowiedź prawdopodobnie brzmi TAK.
Z racji popularności, jest też wiele powtarzanych, często niesłusznie, niepochlebnych opinii związanych z samym systemem, jego obsługą i bezpieczeństwem. Warto wspomnieć, że znaczna część tych problemów wynika z niewiedzy, braku profesjonalizmu pseudo wykonawców, ale także błędów i lekkomyślności użytkowników, braku kontroli i braku profesjonalnej administracji strony. To już temat na inny artykuł czy prezentację.
Prezentacja.
Powyższy temat jest szerzej ujęty w prezentacji „Dlaczego polecamy WordPress? Komunikacja dewelopera z klientem.” – link do prezentacji.
Jeśli chciałbyś / chciałabyś zobaczyć prezentację, napisz do nas. Jesteśmy otwarci na zaproszenia i chętnie dzielimy się wiedzą oraz zdobytym doświadczeniem. Zapraszamy do kontaktu.