Kiedy realizujemy nową stronę internetową, to jednym ważnych aspektów jest wybór systemu CMS, który będzie ją obsługiwał Od tej decyzji zależy kilka aspektów związanych z realizacją, obsługą, bezpieczeństwem i kosztami wykonania strony WWW. Poniżej w kilku krótkich punktach przedstawimy dlaczego warto rozważyć użycie WordPress do realizacji stron internetowych, sklepów, portali, blogów oraz aplikacji.

Na początku kilka statystyk.

Według serwisu w3techs.com liczba stron z systemami CMS stanowi 52,9%, pozostałe 47,1% to strony bez systemu CMS z niezidentyfikowanym systemem. Wśród 52,9% stron z systemami CMS WordPress stanowi 59,9%, co obrazują poniższe diagramy.

Na tle wszystkich systemów CMS WordPress stanowi 31,7%. Wynika z tego, że WordPress znacząco wyprzedza inne systemy, a do tego – od kilku lat notuje stały wzrost i jego udział w rynku stale się zwiększa.

To nie wszystko. Przyjrzyjmy się innym zaletom WordPress.

  1. Jest oparty na licencji GNU, co jest niewątpliwie korzystne z punktu widzenia kosztów. Zarówno dla klientów jak i wykonawców.
  2. Posiada duże możliwości rozbudowy o indywidualne funkcje i rozwiązania, wynikające z zapotrzebowania klienta. Liczby mówią same za siebie: w oficjalnym repozytorium znajduje się ok 56 351 pluginów / wtyczek do pobrania. Liczba dostępnych motywów tylko na wordpress.org to 6000 oraz więcej w innych repozytoriach i sklepach.
  3. Z racji swojej popularności, grono deweloperów mogących tworzyć nowe i rozbudowywać istniejące strony oparte na WordPress jest duże. Stale rośnie na rynku zapotrzebowanie na deweloperów znających tę platformę.
  4. Powszechnie dostępna jest obszerna dokumentacja dla deweloperów na stronie codex.wordpress.org oraz tysiące tutoriali, filmów i internetowych kursów.
  5. WordPress używa powszechnie znanych i najpopularniejszych technologii webowych, spotykanych na prawie każdym hostingu, takich jak: PHP, JavaScript, CSS, HTML oraz różne frameworki, z których można korzystać w naszych rozwiązaniach. Warto wspomnieć o takich jak REACT, czy VUE. Dlatego też może być instalowany na prawie każdym hostingu / serwerze.
  6. Posiada łatwy i intuicyjny w użyciu panel administracyjny dla użytkowników. Przygotowanych jest wiele wersji językowych tego CMS.
  7. WordPress posiada własne REST API, co daje możliwość wykorzystania go jako silnika podającego dane do osobnych aplikacji.
  8. Siłą WordPress’a jest jego duża, międzynarodowa społeczność wspierająca i tworząca cały projekt.
  9. Warto zaznaczyć, że całkowita liczba WordCampów, jakie kiedykolwiek miały miejsce na całym świecie to 800, które odbyły się w 69 miastach, 65 krajach, na 6 kontynentach (dane na luty 2018). W 2017 roku odbyło się 126 oficjalnych WordCampów! Istnieje 840 grup dyskusyjnych dla WordPress 511,000 aktywnych członków w grupach dyskusyjnych WordPress na całym świecie – w 66 krajach i 535 miastach można znaleźć grupy spotkań WordPress.

Na stronie https://wordpress.org/download/counter/
można zobaczyć licznik pobrań ostatniej wersji oraz to, jak szybko ta liczba się zmienia.

Kto używa WordPress?

Warto by się zastanowić, kto korzysta z WordPress? 
Czy są to tylko małe strony czy też duże, międzynarodowe serwisy?
 Tu jako przykład podamy kilka stron wykonanych przy użyciu WordPress, dla powszechnie rozpoznawalnych marek i firm:


Podsumowując, można powiedzieć, że WordPress ma wiele możliwych zastosowań: blogi, strony, sklepy, portale, platformy e-learning, aplikacje. Jest elastyczny – w zasadzie ok. 90% pomysłów związanych z ww.  zastosowaniami można zrealizować na WP.

Jeśli po lekturze tego tekstu zastanawiasz się, czy Twój pomysł na stronę można zrealizować przy użyciu WordPress, to odpowiedź prawdopodobnie brzmi TAK.

Z racji popularności, jest też wiele powtarzanych, często niesłusznie, niepochlebnych opinii związanych z samym systemem, jego obsługą i bezpieczeństwem. Warto wspomnieć, że znaczna część tych problemów wynika z niewiedzy, braku profesjonalizmu pseudo wykonawców, ale także błędów i lekkomyślności użytkowników, braku kontroli i braku profesjonalnej administracji strony. To już temat na inny artykuł czy prezentację.

Prezentacja.

Powyższy temat jest szerzej ujęty w prezentacji „Dlaczego polecamy WordPress? Komunikacja dewelopera z klientem.” – link do prezentacji.

Jeśli chciałbyś / chciałabyś zobaczyć prezentację, napisz do nas. Jesteśmy otwarci na zaproszenia i chętnie dzielimy się wiedzą oraz zdobytym doświadczeniem. Zapraszamy do kontaktu.