W rozmowach z klientami często wraca temat: domen internetowych, certyfikatów ssl, serwerów oraz poczty mail dla potrzeb ich działalności.
Podnoszone są nastepujące kwestie:
- Na kogo powinny być zarejestrowane powyższe usługi,
- Gdzie możemy zarejestrować i utrzymywać usługi,
- Jaki jest okres rejestracji,
- Czy można zmienić abonenta,
- Czy utrzymanie usługi można przenieść do innej firmy,
- Co jest potrzebne do migracji takich usług jak: domena internetowa, serwer, poczta.
Niestety ciagle duża część osób nie posiada wiedzy na ten temat, co pokazuje doświadczenie niestety jest przyczyną potencjalnych problemów.
Poniżej w prosty sposób postaram się wyjaśnić wspomniane kwestie:
1. Na kogo powinny być zarejestrowane usługi.
Jest to ważna kwestia dla właściciela. Załóżmy, że zamawiasz w firmie zewnętrznej: stronę www, która znajduje się na serwerze pod wskazaną domeną internetową, jest obsługiwana poczta mail w tej samej domenie co strona www. Warto zwróci uwagę na kogo te usługi są zarejestrowane?
Powinny być zarejestrowane na Twoją firmę czyli zamawiającego, a nie na wykonawcę. To ty powinieneś móc zarządzać usługami i być osobą w pełni decyzyjną. Wykonawca powinien móc wykonywać prace w określonym zakresie, gdy mu udostępnisz zasoby na czas wykonywanej pracy. Nie powinen mieć możliwości niekontrolowanego zarządzania usługami np. dokonywać zmiany abonenta domeny internetowej.
2. Gdzie możemy zarejestrować i utrzymywać usługi.
Wystarczy w wyszukiwarce wpisać hasło domeny internetowe, hosting. Wyników będzie wiele. Są firmy które specjalizują się tylko w rejestracji domen, są i takie które mają kompleksową ofertę.
Jeśli nie mamy wiedzy na ten temat, warto skorzystać z doświadczenia firm, które mogą mam pomóc w stworzeniu specyfikacji usług dla naszego projektu oraz wyborze oferty. Ponownie pamiętaj aby usługi były rejestrowane na Twoja firmę lub Ciebie jako osobę prywatną.
3. Jaki jest okres rejestracji.
- Domeny internetowe kupujemy w okresach rocznych choć możemy kupić również na klika lat do przodu.
- Certyfikaty ssl kupujemy na rok, możemy też zamawiać na okres miesiąca. Tu warto wspomnieć że w części firm hostingowych możemy skorzystać z bezpłatnych certyfikatów np. Let’s Encrypt itp.
- Serwer / usługi hostingowe możemy zamawiać w okresach miesięcznych, rocznych lub wielokrotności. Możemy też kupować poszczególne zasoby dodatkowo w zależności od potrzeb.
- Dysponując domeną i serwerem możemy w ramach tych usług zakładać i konfigurować skrzynki pocztowe. Uruchamiać, tworzyć strony i sklepy internetowe. Jeśli potrzebujemy bardziej wyspecjalizowanych usług poczty możesz je dodatkowo dokupić np. w ramach usługi google workspace.
4. Czy można zmienić abonenta.
Tak. Ale do czego to może być potrzebne. Najlepiej zobrazuje przykład. Masz sklep internetowy których chcesz sprzedać innej firmie. To jedną z wielu rzeczy związanych z taka transakcją będzie zmiana abonenta wspomnianych usług. Tak oczywiście że możesz zmienić tj. przekazać / sprzedać te usługi firmie trzeciej ale tylko pod warunkiem że jesteś ich właścicielem (patrz pkt. 1)
5. Czy utrzymanie usługi można przenieść do innej firmy.
Tak możemy to zrobić. Ale po co to robić. Taka zmiana to trochę pracy. Jednak czasem jest to konieczne. Przykładowe powody: lepsza oferta cenowa, zmiana specyfikacji technicznej, jakość obsługi itp. Pamiętaj, że możesz zmienić lokalizację tych usług ale tylko pod warunkiem, że jesteś ich właścicielem (patrz pkt.1)
6. Co jest potrzebne do migracji usług takich jak: domena internetowa, serwer, poczta.
To temat o rzeka. Odpowiedź na to pytanie jest zależna od tego jakie konkretnie usługi przenosimy i z jaką zawartością. Dla zobrazowania:
- aby przenieść domenę internetową pomiędzy operatorami, potrzebujemy kod AuthoInfo dla danej domeny. Należy pamietać, że transfer części domen (np. z rozszerzeniem .eu .com) jest płatny zwykle w firmie do której przenosimy domenę. Stawki różnią się w zależności od firmy.
- certyfikat ssl dla danej domeny możemy przenieść
- nie przenosimy dokładnie serwera ale zawartość jednego na drugi. Jeśli chcemy przenieść np. sklep internetowy czy stronę www, to poza przeniesieniem plików systemu oraz bazy danych, należy min sprawdzić / ustawić odpowiednią dla naszych wymagań konfigurację serwera jego komponentów. Warto też zwrócić uwagę na połączania naszej strony z usługami zewnętrznymi i ich konfigurację. Uważam, że warto jest zrobić test przenoszonej usługi na nowym serwerze przed docelowym przeniesieniem na produkcję.
- jeśli mamy dostęp do skrzynek pocztowych to przy pomocy dedykowanego do tego celu oprogramowania możemy dokonać migracji zawartości skrzynek na nowy serwer.
Oczywiście mogą pojawić się pewnie niuanse podczas procedury migracji zwłaszcza gdy mamy do czynienia z bardzie złożonymi systemami oraz zależy nam na ciągłości działania usług. Watro o tym pamietać i odpowiednio do tego się przygotować.
Tekst ten zdecydowanie nie wyczerpuje tematu. Jednak daje podstawowe informację o tym na co warto zwrócić uwagę. Jeśli potrzebuje więcej wiedzy, profesjonalnej pomocy, konsultacji zapraszam do kontaktu z nami.