Co składa się na obsługę strony www? Przedstawimy to na przykładzie stron opartych o najpopularniejszy cms jakim jest obecnie WordPress. Generalnie zalecenia mogą być pomocne przy obsłudze każdej strony i aplikacji internetowej.
Realizacja projektu zakończona. Wdrożenie wykonane, testy zakończone sukcesem. Mamy już nową stronę internetową naszej firmy, bloga, sklep internetowy. Praca skończona. Możemy przejść do kolejnego zadania jakim jest obsługa naszej strony internetowej.
Strona czy aplikacja internetowa oparta o cms WordPress, zawiera pliki główne tzn. core, pliki motywu oraz pliki pluginów. Dwa ostatnie odpowiadają za wygląd, działanie i funkcjonalności naszej aplikacji, zarówno po stronie klienta jak i administratora naszego serwisu. Ich poprawne działanie i bezpieczeństwo to kluczowa sprawa.
Aktualizacje core WordPress, motywów i pluginów.
Na początek warto zrozumieć dlaczego aktualizacje są potrzebne. Powodów jest klika:
Usuwają wykryte błędy w poprzednich wersjach, eliminują dziury w zabezpieczeniach naszej strony, wprowadzają nowe możliwości do naszego systemu.
To już normalna rzecz, że każdy system w komputerze, telefonie, samochodzie czy innych urządzeniach elektronicznych, używanych na codzień, wymaga uaktualnień, informuje nas, że takie są już dostępne.
Zaniedbanie aktualizacji powoduje większą podatność na włamania, uszkodzenia naszej strony lub jej całkowite usunięcie z serwera. Często jest to również związane z usunięciem lub zablokowaniem naszej domeny z wyszukiwarek i katalogów stron np. google.com oraz wprowadzeniem adresów email z naszej domeny na czarne listy blokujące wysyłkę i odbieranie naszych wiadomości email. Konsekwencje braku komunikacji email mogą być poważne. Dlatego warto robić aktualizacje na bieżąco i tym samym zmniejszać ryzyko złego, niepożądanego działania naszej strony www.
Backup’y i bezpieczeństwo naszej strony www.
To kolejny, bardzo ważny element bezpieczeństwa. Niestety nie istnieje możliwość skorzystania z wehikułu czasu. Kopie zapasowe dają nam taką szansę. Wyobraźmy sobie, że nasza strona internetowa została skasowana. Nie mając backup’u, całą pracę musimy wykonać od nowa. Jednak gdy mam kopie zapasowe, możemy cofnąć się w czasie i przywrócić ostatnią, zarchiwizowaną wersję strony. Backup’y przydają się nie tylko przy uszkodzeniu strony czy włamaniu hakera. Aktualizacje czasem też mogą spowodować błędy i uszkodzenia, zupełnie tak, jak na naszych komputerach. Dlatego zanim będziemy robić aktualizacje, warto wcześniej zrobić kopię zapasową naszej strony i bazy danych.
Aktualizacje i modyfikacje „content’u” czyli treści naszej strony, bloga, opisu produktów w sklepie.
Każdy blog czy strona www powinna zawierać treść potrzebą do realizacji naszej strategii marketingowej, komunikacji i obsługi klienta. Zmieniamy, dodajemy nowe treści do naszej strony, teksty, zdjęcia, filmy, przedstawiamy nowe produkty w naszym sklepie itp. Przy takiej pracy z pomocą przychodzą copywriter, fotograf produktowy, twórca filmów reklamowych.
Przestrzeganie polityki bezpieczeństwa.
Na początku ustaliliśmy politykę bezpieczeństwa, opisaliśmy co, kiedy i kto powinien robić. Jednak pamięć jest ulotna i zapominamy lub po prostu nie mamy czasu. Jest zawsze coś innego w tej chwili ważniejszego do zrobienia. Grzech zaniedbania może mieć duże konsekwencje, wiązać się ze stratą naszego biznesu lub mniejszymi zyskami. Warto zlecić przynajmniej cześć tych prac osobom, które będą tego pilnowały dla nas.
Promocja, reklama, SEM i SEO.
Jest takie powiedzenia „Reklama dźwignią handlu”. Nawet jeśli masz wspaniały produkt czy usługę a nikt o tym nie wie, nie będzie sprzedaży, nie będzie zysku.
Dlatego kolejnym elementem obsługi strony są prace związane z promocją i wizerunkiem strony w sieci. Promocja to nie tylko kupienie reklam AdWords, AdSense, Facebook i innych. Aby to dobrze zaplanować należy najpierw zrobić analizę tego co mamy, zmierzyć ruch na naszej stronie, określić słabe i mocne strony np. przy pomocy google analitics, google tag menager. Sprawdzić stan indeksowania naszej treści. Dopiero w oparciu o pozyskane dane planujemy dalsze działania z zakresu SEM i SEO.
Podsumowanie.
Wszystkie opisane powyżej prace mają charakter cykliczny i stały. Zarówno aktualizacje, backup, bezpieczeństwo strony internetowej jak i działania marketingowe są stałym procesem, który wymaga poświęcenia czasu i odpowiedniego budżetu.
Tak na koniec. Mamy nadzieję, że powyższy artykuł przyczyni się do zwiększenia świadomości działań, jakie powinien podjąć właściciel strony www aby ta strona dobrze dla niego pracowała, przynosząc pożądane korzyści i wzmacniając wizerunek marki.